Vrať nám, ptáku, hastrmana

03.02.2009 18:00

Vrať nám ptáku hastrmana - dětská opera na libreto Ivana Binara

Kde: KC Zahrada, Praha

Účinkují: DRDS a Petr Matuszek j. h.
Orchestr: Archioni plus řídí dirigent Michal Macourek
Hudební nastudování: Barbora Dvořáková a Michal Macourek
Produkce: Barbora Hartigová
Výprava: Barbora Veselá, režie Zdena Fleglová

 

Byl to nápad Edy Schiffauera: – Musíme napsat operu pro děti. Je jich na světě pohříchu málo... Vězeli jsme ve věznici v Plzni na Borech, sovětská vojska se v Československu zabydlela, zdálo se, že na věčné časy, psal se rok 1972. – Nuže dobrá, napíšeme operu pro děti s názvem „Vrať nám, ptáku, hastrmana“. Ale musíme ji napsat tak, aby nás zase nezavřeli.
    Nic jsme neukradli, nikoho nepodvedli ani nezabili, zavřeli nás za divadlo; za to, že jsme se veřejně pošklebovali okupantům. Ano, napíšeme za mřížemi operu pro děti, za to nás přece zavřít nemůžou... Ve věznici nás rozdělili tak, abychom se potkávali co nejméně: Eda bušil do kovadliny v Kovošrotu a já jsem pro Škodovku přepisoval postupy na výrobu součástí lokomotiv nebo kanónů. Přesto jsme se občas potkali a to byl svátek; někdy na dvoře, jindy při výdeji jídla, často nás oddělovaly mříže. Byl to skvělý nápad! Ačkoli jsme nevěřili, že naše dílko budou někdy někde hrát, náš pobyt za mřížemi dostal najednou smysl. Už to nebyl zmarněný čas. Jako bychom se náhle ocitli na svobodě. Z ponurého vězení jsme se ocitli v báječném, pohádkovém světě. Psal jsem veršíky někdy i v noci při zapalovači, až jsem si prsty popálil. Popsané papírky jsme si podávali skrz mříže nebo při náhodném míjení jsem je Edovi strčil do kapsy. Jemu nezbylo než komponovat bez klavíru, bez možnosti ověřit si, jak to bude znít. Jako hluchý Smetana a nebo Beethoven.
    Přepsal jsem libreto do dopisu, dárek mému šestiletému synkovi. Snad se tak podaří text propašovat ven, aby ho zlovolný bachař při prohlídce kufru nezničil. Jenže pak si mě zavolal cenzor vychovatel: – Je zakázaný psát v dopisech básničky! – sdělil a dopis mi vrátil. Zkusil jsem to znovu a verše napsal do souvislých řádků. Podařilo se, povoleno, už to nebyla básnička.
    Celou partituru pronesl při propouštění z věznice sympatický vrah; na vrahy nebyli dozorci tak přísní jako na nás, politické vězně.
    A tak se „Hastrman“ ocitl na svobodě, která ještě zdaleka nebyla pravou svobodou. Ve státě ohrazeném elektrickými dráty a okupovaném cizí mocností neměl Hastrman šanci ani pípnout, natož zazpívat. Spočíval v šuplíku déle než třicet let a čekal na svůj okamžik...

(Ivan Binar)

 

zdroj: KC Zahrada www.kczahrada.cz

—————

Zpět